Terima Kasih

Welcome to my blog. Leave a comment here. Thank You

Rabu, 28 November 2012

KAJIAN TINDAKAN - MASALAH TULISAN TAHUN 1

PENGENALAN
1.0 DEFINISI KAJIAN TINDAKAN
Menurut Marion Dadds dalam bukunya yang bertajuk Passionate Enquiry and School Development: A Story About Teacher Action Research, definisi kajian tindakan bermaksud sesuatu yang berorentasikan kepada perubahan, berorentasikan kepada melakukan sesuatu yang berguna dengan menggunakan pengetahuan yang telah diperolehi melalui proses-proses kajian. Paradigma kajian tindakan ialah usaha atau percubaan untuk memperbaiki fenomena atau masalah yang berlaku di persekitaran sendiri (Bassey, 1990).
Kajian tindakan juga adalah merupakan satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar, kritis dan bersedia untuk mengubah amalan-amalannya. Usaha guru untuk memperbaiki pengajaran mereka secara sistematik melalui kitaran yang melibatkan proses perancangan, pelaksanaan, pemerhatian dan refleksi (Kember & Gow, 1992). Kajian di dalam bilik darjah yang dilakukan oleh guru-guru bagi membolehkan mereka meneroka isu-isu pengajaran bagi menambahbaikkan amalan tersebut (Cochran-Smith Lytle, 1990).
Kajian tindakan juga adalah satu kajian yang sistematik oleh sekumpulan guru untuk mengubah dan memperbaiki amalan pendidikan melalui tindakan mereka sendiri serta refleksi terhadap kesan atau akibat tindakan tersebut (Ebbut, 1985). Satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan dengan menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan tersebut, serta bersedia untuk mengubah (McNiff, 1988).
2.0 KAJIAN TINDAKAN
MENGKAJI PUNCA MASALAH TULISAN TIDAK KEMAS
2.1 REFLEKSI
Masalah tulisan yang tidak kemas bagi beberapa orang pelajar Tahun 1 menyebabkan hasil tulisan tidak boleh dibaca, mengandungi banyak kesalahan bentuk-bentuk huruf, tidak meletakkan tanda baca di tempat yang betul dan menulis perkataan bercampur huruf besar dan huruf kecil.
2.2 ISU KEPRIHATINAN / FOKUS KAJIAN
Saya mendapati beberapa orang pelajar LINUS dan LINUS TEGAR mengalami masalah tulisan. Tulisan pelajar-pelajar ini tidak kemas, bengkang-bengkok, tidak menulis mengikut garisan yang terdapat pada buku latihan dan saiz antara perkataan tidak sama. Tulisan pelajar-pelajar ini sukar dibaca. Antara gaya penulisan yang sering didapati di kalangan pelajar-pelajar ialah cara memegang pensel yang tidak betul, kedudukan tangan dan buku yang tidak betul, dan cara duduk yang tidak betul. Oleh yang demikian, pelajar-pelajar ini akan membentuk tulisan yang tidak betul seperti saiz antara perkataan yang tidak konsisten, ruang antara perkataan yang tidak sesuai, tidak dapat menulis perkataan dengan betul dan tidak meletakkan huruf besar dan tanda baca di tempat yang betul.
2.3 OBJEKTIF KAJIAN
2.3.1 Objektif Am
Kajian ini dilaksanakan bertujuan mengkaji punca masalah tulisan yang tidak kemas beberapa orang murid LINUS dan LINUS TEGAR. Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti masalah penulisan yang dihadapi oleh pelajar-pelajar yang menunjukkan mereka kurang peka terhadap kepentingan bentuk-bentuk huruf semasa menulis. Tulisan pelajar-pelajar ini tidak kemas, bengkang-bengkok dan tidak boleh dibaca, tidak menulis mengikut garisan yang terdapat dalam buku latihan, saiz antara perkataan tidak sama, menulis perkataan tidak dijarakkan dan menulis perkataan bercampur huruf besar dan huruf kecil
2.3.2 Objektif Khusus
Kajian ini bertujuan untuk membantu pelajar-pelajar menulis melalui peringkat-peringkat penulisan dalam mata pelajaran bahasa Malaysia iaitu aktiviti pratulisan, peringkat mekanis dan peringkat pelahiran. Peringkat pertama iaitu pratulisan adalah tempoh masa pelajar-pelajar disediakan dengan aktiviti menulis sebelum mereka dapat menulis huruf-huruf dengan betul dan kemas. Peringkat kedua ialah peringkat pratulisan iaitu dengan melakukan beberapa aktiviti berkaitan seperti cara memegang pensel dengan betul, kedudukan tangan dan buku dengan betul, cara duduk yang betul. Peringkat ketiga ialah peringkat menulis untuk pelahiran, iaitu setelah pelajar-pelajar menguasai penulisan mekanis, pelajar-pelajar akan digalakkan melahirkan fikiran mereka secara bertulis.
2.4 KUMPULAN SASARAN
5  orang pelajar LINUS
7 orang pelajar LINUS TEGAR
2.5 PELAKSANAAN KAJIAN
Kajian tindakan ini melibatkan empat fasa iaitu fasa tinjauan masalah, fasa analisis tinjauan masalah, fasa tindakan dan fasa refleksi. Kajian ini dijalankan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran setiap hari.
2.6 TINJAUAN MASALAH
2.6.1 Teknik Mengumpul Data
Terdapat beberapa teknik pengumpulan data yang digunakan untuk menghasilkan data deskriptif yang lebih menyeluruh tentang proses yang berlaku dalam kajian ini. Untuk tujuan tersebut, tiga teknik utama yang biasa digunakan dalam kajian tindakan ini iaitu:
(1) Pemerhatian
Untuk mengkaji dan memahami proses yang berlaku di dalam bilik darjah, pemerhatian merupakan teknik berkesan dalam pengumpulan data. Lazimnya, dalam pemerhatian, saya melihat, mendengar memerhati dan bersoal jawab untuk mendapatkan maklumat serta untuk memahami apa yang berlaku di dalam bilik darjah. Melalui pemerhatian hubungan saya dan pelajar-pelajar dapat dirapatkan.
(2) Temubual
Saya juga menggunakan teknik temubual. Temubual melibatkan komunikasi dua hala di antara pelajar dan guru serta guru dan guru. Saya menemubual pelajar-pelajar terlibat dan guru-guru mata pelajaran untuk mendapatkan maklumat.
(3) Bukti Dokumen
Data juga diperolehi melalui dokumen. Pengumpulan data daripada dokumen ini membolehkan saya menambah, membandingkan dan memperkukuhkan lagi data-data yang diperolehi daripada teknik pemerhatian dan teknik temubual. Dokumen ini dianalisis untuk melihat bentuk,
 pola dan trend yang berlaku selain menyediakan bukti kukuh untuk menguatkan kreadibiliti teknik temu bual dan pemerhatian. Dokumen yang dimaksudkan ialah hasil kerja pelajar.
(4) Teknik Menganalisis Data
Data yang diperolehi iaitu hasil kerja pelajar-pelajar dianalisis untuk mengetahui bentuk tulisan yang tidak boleh dibaca.

2.7 TINDAKAN YANG DICADANGKAN
2.7.1 PRATULISAN
Peringkat pertama iaitu pratulisan adalah tempoh masa pelajar-pelajar disediakan dengan aktiviti menulis sebelum mereka dapat menulis huruf-huruf dengan betul dan kemas. Dalam tempoh masa ini, latihan otot-otot tangan dan jari serta koordinasi tangan dan mata dilaksanakan dalam kalangan pelajar-pelajar dari awal-awal lagi. Bagi membolehkan mereka menguasai kemahiran membentuk lambang-lambang yang kemas dan jelas, pelajaran tulisan yang dirancang haruslah sistematik, bertitik-tolak daripada aktiviti-aktiviti pratulisan yang terbentuk bebas.
Latihan-latihan pratulisan menitikberatkan beberapa perkara seperti melakukan latihan-latihan pergerakan tangan terlebih dahulu seperti menggerakkan jari di atas garisan atau corak yang dilakarkan pada kertas, menggerakkan jari di udara, di atas meja atau lantai, di atas pasir atau tanah tanpa menggunakan alat tulis dengan membentuk corak atau huruf-huruf yang ditentukan. Tujuannya supaya pelajar-pelajar dapat menguasai gerak tangan dan jari yang bebas untuk menulis dengan selesa dan sempurna. Di samping itu juga, pelajar-pelajar boleh melakukan latihan pergerakan jari dengan memainkan jari, menekan jari, mengurut jari, meramas-ramas jari, mengoyang-goyangkan jari dan sebagainya. Setelah mahir dalam aktiviti ini, pelajar-pelajar diperkukuhkan lagi dengan melakukan latihan-latihan pergerakan mata dengan melakukan beberapa pergerakan yang melibatkan koordinasi mata dan tangan. Antara aktiviti-aktiviti yang dilakukan ialah latihan mengikut garisan-garisan rajah atau gambar dari kiri ke kanan, latihan membentuk garisan lurus, latihan mewarnakan gambar berbentuk mudah dari kiri ke kanan atau kanan ke kiri, seterusnya membentuk corak-corak gabungan antara bulatan dan garis lurus secara bebas. Bahasa bertulis memerlukan perhubungan dengan bahasa dalam diri penulis atau dalam fikirannya. Perihal menghubungkan bahasa lisan dengan bahasa fikiran
 adalah terlalu sukar, dengan sebab itu, maka usaha pengajaran permulaan penulisan biasanya terlalu susah walaupun pelajar-pelajar tidak mengalami kesukaran dalam membentuk huruf.
2.7.2 TULISAN MEKANIS
Peringkat kedua ialah peringkat tulisan mekanis iaitu dengan melakukan beberapa aktiviti berkaitan seperti cara memegang pensel dengan betul, kedudukan tangan dan buku dengan betul, cara duduk yang betul. Di samping itu,  pelajar-pelajar akan diarahkan menyambung garisan-garisan putus yang membentuk huruf-huruf, menconteng secara bebas, membentuk secara bebas, melukis dan mewarna. Pelajar-pelajar diarahkan membentuk huruf di dalam kertas kosong yang tidak mempunyai sebarang garisan, menulis huruf di atas satu garisan, menulis huruf di atas dua garisan dan menulis huruf di atas tiga garisan. Bagi membentuk tulisan yang betul, tiga garisan digunakan sepenuhnya termasuk membuat latih-tubi tulisan. Seterusnya pelajar-pelajar akan diarahkan menulis perkataan dari bawah ke atas. Cara penulisan ini akan menambahkan tumpuan atau fokus pada hasil kerja mereka. Aktiviti ini juga akan memperlahankan tangan dan menambah tumpuan untuk membentuk huruf yang betul dan kemas.Pelajar-pelajar akan diperkenalkan kepada lambang-lambang huruf dengan menggunakan gambar. Selain daripada itu, pelajar-pelajar boleh menekap dan menulis mengikut urutan huruf yang ditetapkan, kemudian, pelajar-pelajar diarahkan memadan dan menyalin dua suku kata supaya menjadi perkataan bermakna, menulis huruf yang tertinggal di dalam ruang atau petak yang dikosongkan. Latihan ini diteruskan dengan menyalin perkataan dan ayat-ayat yang mudah.
2.7.3 PERINGKAT PELAHIRAN
Peringkat ketiga ialah peringkat menulis untuk pelahiran, iaitu setelah pelajar-pelajar menguasai penulisan mekanis, pelajar-pelajar akan digalakkan melahirkan fikiran mereka secara bertulis. Aktiviti-aktiviti yang berkaitan ialah menulis berpandukan gambar-gambar dan perkataan, mengisi tempat kosong, melengkapkan ayat-ayat dengan perkataan,, dan membina perenggan ayat. Selain daripada itu,  aktivit-aktiviti menulis yang boleh dijalankan adalah seperti mengisi  teka silang kata, mengisi tempat kosong dalam ayat, melengkapkan ayat dengan menambah rangkai kata yang sesuai dan menulis ayat yang lengkap dengan perkataan yang diberi. Seterusnya, aktiviti seperti memanjangkan ayat dengan menambahkan rangka kata yang sesuai juga boleh dilakukan, membentuk ayat-ayat bagi menyudahkan cerita, menulis ayat berdasarkan gambar yang disediakan, menulis jawapan-jawapan kefahaman, menulis rencana daripada bahan yang diperlihatkan dan menulis karangan daripada tajuk yang disediakan.
 Pelbagai aktiviti yang dapat dijalankan supaya pelajar-pelajar dapat menguasai kemahiran menulis dengan betul dan kemas.
2.8 REFLEKSI KESELURUHAN
Setelah semua aktiviti dijalankan mengikut langkah yang telah ditetapkan, pencapaian pelajar-pelajar dapat dilihat. Pelajar-pelajar memahami konsep kepentingan bentuk sesuatu tulisan. Pelajar-pelajar yang dibimbing berjaya mengubah tulisan sedikit demi sedikit. Hasilnya 5 pelajar LINUS berjaya menulis dengan betul, teratur dan kemas, manakala pelajar LINUS TEGAR pencapaian mereka di peringkat sederhana.
2.9 CADANGAN UNTUK KAJIAN SETERUSNYA
Untuk kajian seterusnya, saya mencadangkan untuk mengajar tulisan mengikut tiga peringkat iaitu pratulisan, tulisan mekanis dan tulisan pelahiran.
3.0 RUMUSAN
Untuk melakukan kajian tindakan tidak semestinya dengan adanya masalah. Dalam mengenalpasti masalah kajian tindakan, apa-apa idea atau isu pun boleh digunakan tetapi ia hendaklah sesuatu yang bertujuan untuk penambahbaikan, contohnya berkaitan dengan perkembangan sekolah, pencapaian sekolah, misi sekolah atau mengenai perkembangan percapaian diri dan juga profesion perguruan.
Selain daripada untuk meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran, untuk mengenalpasti masalah, idea-idea atau isu-isu hendaklah dicatat terlabih dahulu tetapi isu-isu yang dipilih hendaklah bukan sesuatu isu yang memang tidak boleh diubah, contohnya isu buku teks dalam tempoh yang singkat dan sebagainya. Isu yang dipilih hendaklah spesifik dan dalam skop yang kecil sahaja.
Permasalahan kajian tindakan ini juga boleh dikenalpasti melalui refleksi yang dilakukan di dalam bilik darjah. Apabila terdapat sesuatu isu yang difokuskan, guru hendaklah mengemukakan soalan-soalan bagi tujuan penyelesaian masalah tersebut. Walaubagaimana pun, guru boleh melakukan hipotesis jika terdapat isu yang lebih spesifik yang telah dikenalpasti.
Ini bermaksud, kajian tindakan yang dilakukan oleh guru tersebut bukan berdasarkan refleksi pengalaman guru di dalam bilik darjah, sebaliknya mendapat idea atau isu tersebut kemudian
 membuat hipotesis seterusnya melakukan kajian tindakan untuk menilai kebenaran hipotesis tersebut.

PENGAJARAN MAKRO

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENGAJARAN MAKRO                                           BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Mata pelajaran   :  Bahasa Malaysia
Kelas                    :  1 Intelek
   Masa                  :  8.15 – 8.45
 Topik                   :  Perkataan (suku kata KV + KVKK)
Tema                  :  Benda maujud
Bidang pembelajaran              :  Membaca dan menulis
Objektif pembelajaran             :  Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:
                                                      1. Mengeja dan membaca perkataan KV+KVKK dengan
                                                          sebutan yang betul.
                                                       2. Membina dan menulis perkataan daripada suku kata
                                                           KV+KVKK dengan betul.
Hasil pembelajaran                  :  Murid-murid berupaya memahami dan menyatakan
                                                       fungsi dan membaca perkataan KV+KVKK dengan
                                                       sebutan yang betul.
Pengetahuan sedia ada            : Murid-murid boleh mengeja, menyebut, membunyikan
                                                       dan membaca perkataan yang mengandungi suku kata
                                                        KVKK.
KBKK                                          :  Pembelajaran kontekstual
Nilai murni                                  :  Menghargai
Bahan media                               :  (a)  Rujukan : Modul guru literasi
                                                         (b)  Alat : Benda maujud
                                                         (c)  Bahan : Kad gambar, kad perkataan , kad ayat
                                                                Lembaran kerja
Pendekatan pengajaran               :  Berpusatkan murid
Perkembangan
Kandungan/
Konsep
Proses pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Fasa 1
Permulaan
Set Induksi
( 3 minit )
Dengar
Faham
Sebut
1. Guru membunyikan suku kata yang mengandungi KVKK.
Contoh: cing, lang, sing, rung
2. Guru meminta murid menamakan dan meneka perkataan (benda) yang mempunyai bunyi akhir suku kata KVKK.
Contoh: lang, sing, cing
3. Guru memperkenalkan tajuk (kemahiran) iaitu perkataan dan objek yang mengandungi suku kata KV+KVKK.
Benda maujud

Lalang Terung
Sarung
Gasing
Fasa 2
Perkembangan
( 5 minit )
Teliti
Sebut
Faham

1. Murid menyebut benda maujud yang ditunjukkan secara kelas, kumpulan dan individu.
2. Guru menunjukkan gambar dan murid menamakan gambar.
3. Bersoaljawab berdasarkan gambar.
Benda maujud 

Kad gambar
Fasa 3
Penerangan
( 7 minit )
Sebu
Eja
Baca

1. Murid menunjukkan gambar yang disebut oleh guru di hadapan kelas.
2. Murid lain mengeja dan menyebut gambar.
3.  Murid diminta memadankan gambar dengan perkataan.
4. Murid memadankan gambar, mengeja dan membunyikan perkataan secara kelas dan individu.
Kad gambar

Kad perkataan
Fasa 4
( 5 minit )
Eja
Baca
1. Guru menunjukkan kad ayat dan membimbing murid membaca secara kelas, kumpulan dan individu.
2. Guru membimbing murid membina ayat.
3. Murid menyusun kad perkataan menjadi ayat yang betul.
Kad
ayat
Fasa 5
Pentaksiran/ penilaian
( 7 minit )
Tulis
1. Guru mengedarkan lembaran kerja.
·         Murid LINUS melengkapkan huruf dengan berpandukan gambar.
·         Murid PERDANA memadankan gambar dengan perkataan.
Lembaran
Kerja
Fasa 6
Penutup
( 3 minit )

1. Guru membuat rumusan dengan bersoal jawab mengenai tajuk.



SET INDUKSI - 10 KEMAHIRAN MAKROPENGAJARAN

REFLEKSI PENGAJARAN  MAKRO
Omardin Ashaari (1997) mendefinisikan set induksi adalah proses terawal dalam sesuatu pengajaran yang dirancang dengan sengaja untuk tujuan-tujuan tertentu. Ea Ah Meng (1987) menyatakan set induksi ialah kemahiran yang berkaitan dengan cara untuk menyediakan pelajar anda bagi mengikuti sesi pengajaran iaitu orentasi prapengajaran.
Mok Song Sang pula mentakrifkan set induksi merupakan bahagian permulaan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran di mana tujuan utama mengadakannya ialah untuk membina aliran fikiran serta menimbulkan minat pelajar-pelajar supaya mereka dapat memusatkan perhatian terhadap isi pelajaran yang hendak disampaikan.
Berdasarkan kepada ketiga-tiga definisi di atas, dapatlah disimpulkan bahawa set induksi ialah satu cara memulakan pengajaran di mana kemahiran memulakan pengajaran sangat penting kerana di sini guru menyampaikan ideanya kepada pelajar dan menanamkan ke dalam fikiran pelajar-pelajar mengenai bahan-bahan pengajaran yang hendak disampaikan. Sementara itu, guru juga perlu menimbulkan minat dan menggerakkan para pelajar supaya mereka sedia belajar dan memikirkan pengetahuan serta kemahiran yang dipersembahkan oleh guru mereka.
You Tube : Makro Pengajaran Bahasa Malaysia Tahun 1
Set Induksi 15 minit

KELAS
 1 Bistari
BILANGAN MURID
 30 Orang
TEMA
 Keluarga
TAJUK
 Kereta Bistari
NAMA GURU
 Cikgu Norhayati Binti Khushimohud
NAMA SEKOLAH
 SK. Pekan, Kapit, Sarawak

Menurut Ee Ah Meng (1987) dalam bukunya Prinsip-prinsip panduan menyatakan bagi mencapai kejayaan dalam set induksi atau permulaan pengajaran, guru hendaklah mematuhi  beberapa prinsip. Prinsip pertama bermakna iaitu permulaan pengajaran sepatutnya bermakna kepada pelajar-pelajar dari segi minat,pengalaman, kebolehan dan umur. Prinsip kedua perkaitan iaitu permulaan pelajaran sepatutnya berkaitan dengan isi dan objektif pelajaran. Prinsip terakhir perkaitan iaitu permulaan hendaklah berkaitan dengan pengetahuan sedia ada pelajar-pelajar.
Tayangan dalam you tube, makro pengajaran bahasa Malaysia Tahun 1 oleh Cikgu Norhayati dalam set induksinya menunjukkan prinsip bermakna iaitu berkaitan dari segi minat, pengalaman, kebolehan dan umur. Kereta kecil berwarna merah yang ditunjukkan oleh Cikgu Norhayati sememangnya memperlihatkan bukti pelajar-pelajar Tahun 1 sangat berminat terutamanya disebabkan benda maujud seperti alat permainan dijadikan bahan set induksi. Solan-soalan yang dikemukakan oleh Cikgu Norhayati mengenai kereta kecil tersebut berlaku dalam kehidupan seharian pelajar-pelajar. Contoh soalan Cikgu Norhayati ialah:
1. Apakah warna kereta ini?
2. Siapakah yang selalu memandu kereta kamu?
3. Apakah perasaan kamu apabila menaiki kereta?
4. Apakah jenis kereta ayah kamu?
Soalan-soalan ini juga berkaitan dengan pengalaman, kebolehan dan umur pelajar-pelajar. Sesi soal jawab yang dilakukan oleh Cikgu Norhayati menyeronokan dan menimbulkan rasa ingin tahu pelajar-pelajar.
Tajuk pelajaran bahasa Malaysia yang diajar oleh Cikgu Norhayati iaitu “Kereta Kecil” sangat berkaitan dengan dengan set induksi benda maujud kereta kecil warna merah. Isi dan objektif pelajaran juga mempunyai perkaitan dengan set induksi.
Dalam mewujudkan motivasi dan memastikan pelajar-pelajar bersedia untuk belajar, Cikgu Norhayati menyebarkan soalan secara kelas, kumpulan dan individu bagi membuktikan pelajar-pelajar telah bersedia untuk meneruskan pelajaran dengan senang dan mudah.
Sebelum menyanyi lagu kereta merah, Cikgu Norhayati mengukuhkan kemahiran membaca pelajar-pelajar dengan aktiviti eja, sebut dan baca secara kelas. Aktiviti menyanyi dan melakukan sedikit pergerakan sangat-sangat menarik minat dan memotivasikan pelajar-pelajar  untuk menyediakan mereka ke arah langkah perkembangan pelajaran dan merangsang pelajar-pelajar terhadap isi pelajaran keseluruhan.
Set induksi yang kreatif dan menarik seperti yang  dilakukan oleh Cikgu Norhayati akan menunjukkan kesan-kesan positif dalam pembelajaran mereka. Pelajar-pelajar akan bermotivasi tinggi dan mereka akan bersemangat untuk belajar dengan lebih tekun lagi. Di samping itu, perhatian pelajar-pelajar  terhadap pelajaran akan lebih baik dan ia akan memudahkan pembentukan konsep. Pelajar-pelajar akan berusaha ke arah jangkaan prestasi yang ditetapkan dan diumumkan oleh guru. Pembelajaran akan lebih bermakna dan menyeronokkan kerana perkaitan dibuat antara pelajaran baru dengan pengetahuan sedia ada pelajar-pelajar dan naluri ingin tahu pelajar-pelajar akan dapat dipenuhi. Set induksi yang menarik juga akan mencorakkan interaksi dua hala, guru dan pelajar akan sentiasa berubah-ubah. Ini akan mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang lebih menggalakkan.
Secara tuntasnya, guru mesti melakukan pelbagai aktiviti dalam kemahiran set induksi dengan tujuan untuk menarik minat pelajar, memotivasikan pelajar dan merangsang pelajar untuk melibatkan diri secara aktif sehingga ke akhir pengajaran. Set induksi ini juga boleh dilakukan dengan menggunakan teknik menyoal yang betul, membuat beberapa kejutan, menunjukkan gambar, memperdengarkan bunyi dan sebagainya. Sekiranya set induksi dilakukan dengan jayanya, saya pasti guru akan dapat mencapai objektif pengajaran dan pelajar-pelajar dapat menguasai kemahiran pembelajaran sepenuhnya.

KONSEP TATABAHASA DAN KESALAHAN TATABAHASA


PENGENALAN
Bahasa adalah penggunaan kod yang merupakan gabungan fonem sehingga membentuk kata dengan aturan sintaksis untuk membentuk kalimah yang mempunyai makna tersendiri. Bahasa juga mempunyai pelbagai definisi seperti 1 satu sistem untuk mewakili benda, tindakan, gagasan dan keadaan. 2 Satu peralatan yang digunakan untuk menyampaikan konsep kepada pemikiran orang lain. 3 Satu kesatuan sistem bermakna. 4 Satu kod  yang digunakan oleh pakar linguistik untuk membezakan antara bentuk dan makna. 5 Satu ucapan yang menepati tatabahasa yang telah ditetapkan dan 6 satu sistem pertuturan yang dapat difahami oleh masyarakat linguistik.
Menurut Kamus Dewan (1998), mentakrifkan bahasa sebagai sistem lambang-lambang bunyi yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia. Bahasa erat kaitannya dengan manusia, manusia menggunakan bahasa sebagai alat komunikasi. Menurut beberapa pengkaji bahasa seperti Wilhelm Von Humboldt seorang sarjana Jerman,   mendefinisikan bahasa sebagai sintesis bunyi, Ferdinand de Saussure seorang sarjana linguistik Swiss pada awal abad ke- 20 menyatakan bahasa sebagai sistem isyarat, F. Hockett memperkatakan bahasa dari sudut psikologi behaviorisme, iaitu sistem tabiat-tabiat sangat rumit, John B. Carol juga meninjau bahasa dari sudut linguistik yang merupakan sistem bunyi vokal berstruktur dan urutan-urutan bunyi dan Bloch dan Trager mendefinisikan bahasa sebagai satu lambang pertuturan yang arbituari yang digunakan anggota masyarakat untuk berkomunikasi.
HURAIAN KONSEP TATABAHASA
Tatabahasa merupakan bidang yang menumpukan kepada pembentukan kata dan proses pembinaan ayat sesuatu bahasa. Bahasa terdiri daripada kumpulan ayat yang tidak terbilang jumlahnya. Ayat pula terdiri daripada rentetan perkataan yang bermakna. Perkataan dibina oleh gabungan bunyi-bunyi dalam sesuatu bahasa yang mempunyai makna, digabungkan menjadi suku kata dan perkataan.
Menurut Abdullah Hassan dalam Tatabahasa Pedagogi Sekolah Menengah (2008),Tatabahasa merupakan susunan perkataan yang menjadi ayat. Cara perkataan-perkataan dibina dan kemudian disusun dalam ayat yang juga mempunyai makna. Cara-cara inilah dikatakan sebagai tatabahasa.  Bidang tatabahasa mengkaji cara-cara perkataan itu terbentuk dan selanjutnya bagaimana cara perkataan itu bercantum membentuk frasa dan ayat.
Kajian tentang bidang tatabahasa dilakukan dari dua segi, iaitu cara perkataan itu dibentuk daripada bunyi bahasa dan cara perkataan itu disusun menjadi ayat. Contoh pembentukan kata ialah perbincangan tentang cara perkataan terbentuk melalui penggabungan awalan, akhiran dan apitan, manakala contoh pembentukan kata ialah perbincangan tentang subjek dan predikat serta pola ayat. Bidang huraian pada peringkat perkataan dikenali sebagai morfologi manakala peringkat ayat dikenali sebagai sintaksis. Dengan perkataan lain, bidang tatabahasa terbahagi kepada dua iaitu morfologi dan sintaksis.
Morfologi
Menurut Asmah Hj Omar (1993), morfologi didefinisikan sebagai peninjauan linguistik yang menitikberatkan hubungan antara morfen-morfen dan varian morfen. John T. Jensen (1995) mentakrifkan morfologi sebagai kajian tentang struktur dalaman perkataan. Abdullah Hassan (2005) menyatakan bahawa mofologi sebagai bidang linguistik yang mengkaji bagaimana perkataan dibina. Kajian ini dilakukan terhadap unsur-unsur yang membentuk perkataan, proses-proses membentuk perkataan dan bentuk-bentuk perkataan yang dihasilkan, manakala Nik Safiah Karim et al. (2008), menjelaskan morfologi sebagai bidang ilmu bahasa yang menjadi struktur, bentuk dan penggolongan kata. Kamus Linguistik (1997) mendefinisikan bahawa morfologi ialah cabang tatabahasa yang mengkaji struktur, bentuk dan golongan kata. Kesimpulan daripada pendapat tokoh-tokoh bahasa tersebut, morfologi ialah ilmu yang mengkaji struktur, bentuk dan golongan kata
Berikut penjelasan mengenai ilmu morfologi iaitu:
i. Struktur kata
Struktur kata ialah susunan bunyi ujaran atau tulisan yang menjadi unit bahasa yang bermakna.
Berdasarkan contoh di atas, kata pemantauan adalah bunyi ujaran atau ejaan yang berada dalam susunan atau struktur yang betul. Manakala ejaan anmantaupe merupakan struktur yang salah dan tidak bermakna.
ii.Bentuk kata
Bentuk kata ialah rupa unit tatabahasa sama ada berbentuk tungal atau mengalami proses pengimbuhan dan pemajmukan.
Berdasarkan contoh di atas, kata main tidak mengalami apa-apa perubahan bentuk.  Ini dinamakan sebagai bentuk tunggal. Kata bermain merupakan bentuk kata yang telah menerima imbuhan iaitu imbuhan ber-. Oleh yang demikian, kata yang menerima apa-apa imbuhan dinamakan sebagai bentuk terbitan. Seterusnya, bentuk main-main adalah bentuk gandaan iaitu kata dasar digandakan bagi menunjukkan perubahan makna. Akhir sekali, kata main mata adalah gabungan dua kata iaitu main dan mata yang membawa satu makna yang baharu. Bentuk dua kata yang hadir serentak seperti main mata dinamakan sebagai bentuk majmuk.
iii.Penggolongan kata
Penggolongan kata merupakan penjenisan kata berasaskan fungsi tatabahasa. Terdapat empat golongan kata iaitu kata nama, kata kerja, kata adjektif dan kata tugas.
Contoh:
Berdasarkan contoh di atas, perkataan bulan, Iman, kedai adalah merujuk kepada nama-nama benda dan ke semua tersebut digolongkan sebagai kata nama. Perkataan baca, menari, tidur merupakan kata yang merujuk kepada perbuatan dan ke semua perkataan tersebut digolongkan sebagai kata kerja. Seterusnya kata rindu, sakit, merah adalah kata kerja merujuk kepada sifat, oleh yang demikian kata tersebut digolongkan sebagai kata adjektif. Akhir sekali, kata tugas yang berfungsi dalam ayat seperti di rumah, akan datang dan sangat comel.
Unit-unit morfologi
Terdapat dua unit morfologi iaitu morfen dan kata. Menurut Asmah Hj. Omar (1993), morfen ialah unit nahu yang terkecil yang mempunyai makna dan terletak pada tingkat paling bawah dalam skala tetingkat nahu. Morfen  boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu morfen bebas dan morfen terikat. Morfen terikat pula dibahagikan kepada tiga jenis iaitu morfen terikat satuan, morfen terikat terbahagi dan morfen terikat kompleks..
Kata boleh dibentuk melalui tiga cara utama iaitu pengimbuhan, pemajmukan dan penggandaan.
Sintaksi
Sintaksis berasal daripada perkataan Yunani iaitu sun yang bermaksud “dengan” dan tattein yang membawa erti “menempatkan bersama-sama”. Dengan demikian, sintaksis dapat diertikan sebagai “menempatkan kata-kata secara bersama-sama untuk menjadi kelompok kata atau ayat”. Kata suntattein kemudian menjadi istilah syntexis dalam bahasa Belanda dan syntax dalam bahasa Inggeris. Menurut Nik Safiah sintaksis merujuk bidang ilmu bahasa yang mengkaji bentuk, struktur dan binaan atau konstruki ayat. Dengan lebih jelas lagi, sintaksis ialah ilmu mengkaji ayat.
i.Binaan ayat
Secara umumnya sebuah ayat mestilah mempunyai sekurang-kurangnya satu subjek iaitu pelaku, dan satu predikat iaitu cerita. Nik Safiah Karim et. al (2009) dan Abdullah Hassan (2006) menyatakan subjek ialah konstituen sama ada terdiri daripada satu perkataan atau beberapa perkataan frasa nama atau yang berfungsi sebagai frasa nama dan menjadi judul atau unsur yang diterangkan. Subjek lazimnya adalah perkara yang diceritakan dan terdiri daripada manusia, benda, tempat atau perkara. Unsur-unsur subjek boleh terdiri daripada frasa nama, kata ganti nama, frasa kerja yang berkuasa nama dan frasa adjektif yang berkuasa nama.
Predikat pula menurut Nik Safiah Karim el.al (2009) adalah merujuk kepada kumpulan perkataan yang tergolong dalam satu frasa dan menjadi unsur yang menerangkan subjek. Oleh itu, predikat merupakan bahagian ayat yang menceritakan perkara tentang manusia, benda , tempat atau perkara yang dinyatakan dalam subjek. Predikat juga terdiri daripada frasa nama, frasa kerja, frasa adjektif dan frasa sendi.
Contoh:
Bil
Subjek
Predikat
1
Iman
seorang doktor           FN
2
Husna
mencuci pinggan        FK
3
Rumah itu
sangat cantik              FA
4
Hadiah itu
daripada ayah             FS

ii.Pola ayat dasar
Ayat dasar atau ayat inti ialah ayat yang menajdi asas pembentukan semua ayat lain. Ayat dasar terhasil melalui gabungan dua frasa. Frasa ialah urutan penempatan jenis kata dalam ayat. Binaan frasa terdiri sekurang-kurangnya satu perkataan yang berpotensi menjadi unit yang lebih besar.
Ayat majmuk
Tatabahasa terdiri daripada dua skop bidang utama iaitu morfologi yang mengkaji pelbagai jenis perkataan seperti struktur ayat, bentuk ayat dan golongan kata. Sintaksis pula menkaji pelbagai perkataan seperti binaan ayat, pola ayat dasar, jenis-jenis ayat, ragam ayat dan ayat majmuk.
ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN TATABAHASA OLEH MURID DI DALAM BILIK DARJAH.
Bahasa merupakan medium yang penting untuk berhubung sesama manusia. Tanpa bahasa, adalah mustahil bagi komunikasi dua hala berlaku. Bagi memastikan mesej yang hendak disampaikan dapat difahami oleh si penerima, bahasa yang digunakan hendaklah betul. Di Malaysia, Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan negara. Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di kebanyakan sekolah dan institusi pengajian tinggi, serta menjadi bahasa pentadbiran negara dan bahasa perhubungan. Tetapi didapati para pelajar banyak menggunakan konsep tatabahasa yang tidak sesuai atau kurang tepat.
A.      Kesalahan dari segi kata
1.       Kata ganti diri

a.    Kata beliau tidak harus digunakan untuk orang yang tidak dihormati, kanak-kanak dan haiwan.
Contoh:            Aiman dihukum. Beliau ponteng sekolah. (salah)
                         Aiman dihukum. Dia ponteng sekolah. (betul)

b.       Kata dia dan ia tidak boleh digunakan untuk haiwan dan benda.
Contoh:            Baju ini mahal. Dia diimport dari Perancis. (salah)
                         Baju ini mahal. Baju ini diimport dari Perancis.(betul)

c.     Kata kami bermaksud “ saya dan dia”. Kita bermaksud “ anda dengan kami”, “anda dengan saya”.
Contoh:           “Kami mesti memenangi perlawanan ini,” kata Ain kepada Aina. (salah)
                        “Kita mesti memenangi perlawanan ini, “ kata Ain kepada Aina. (betul)

d.       Kata mereka tidak boleh digunakan untuk benda dan binatang.
Contoh:             Buku-buku ini tebal. Mereka Fikry baca. (salah)
                          Buku-buku ini tebal. Buku-buku ini Fikry baca. (betul)

e.       Kata mereka tidak boleh diulang.
Contoh:             Mereka-mereka yang dilanda banjir berada dalam keadaan sihat. (salah)
                          Mereka yang dilanda banjir berada dalam keadaan sihat. (betul)

f.        Kata ganti ia dan nya tidak boleh digabungkan.
Contoh:             Kucing itu mati kerana ianya sakit. (salah)
                          Kucing itu mati kerena  ia / dia sakit. (betul)

2.       Kata bilangan

a.    Kata bilangan seperti setengah-setengah, tiap-tiap, berbagai-bagai dan kedua-dua tidak boleh disingkatkan.
Contoh:             tiap orang (salah)
                          tiap-tiap orang (betul)    
                          kedua orang tua (salah)
                          kedua-dua orang tua (betul)

b.     Kata bilangan tentu seperti satu dua, tiga dan seterusnya tidak boleh didekatkan dengan kata bilangan pecahan seperti suku dan setengah untuk perhitungan.
Contoh:             dua setengah meter (salah)
                          dua meter setengah (betul)
3.        Penjodoh bilangan  

a.      Penjodoh bilangan biasanya digunakan dengan kata bilangan, tetapi ada kalanya penjodoh bilangan tidak perlu digunakan.
Contoh:            setiap orang murid (salah)
                         setiap murid (betul)
                         segala ekor binatang (salah)
                         segala binatang (betul)

b.      Penjodoh bilangan tidak diperlukan untuk menghitung kata nama abstrak.
Contoh:            beberapa buah usul (salah)
                         beberapa usul (betul)
                         pelbagai bentuk teguran (salah)
                         pelbagai teguran (betul)

4.       Kata sendi

a.       Kata dari digunakan untuk tempat dan waktu. Kata daripada digunakan untuk orang.
Contoh:            Nurul datang daripada Lahad Datu. (salah)
                         Nurul datang dari Lahad Datu. (betul)
                         Fizie terima surat dari Elly. (salah0
                         Fizie terima surat daripada Elly. (betul)

b.      Kata di digunakan untuk tempat sahaja. Kata pada digunakan untuk masa, orang, binatang, benda abstrak dan benda konkrit tertentu.
Contoh:            Di musim rambutan, Soleh mendapat banyak wang. (salah)
                         Pada musim rambutan, Soleh mendapat banyak wang. (betul)
                         Anne berkebun pada belakang rumah. (salah)
                         Anne berkebun di belakang rumah. (betul)
                         Buku cerita itu ada dengan Solehah. (salah)
                         Buku cerita itu ada pada Solehah. (betul)

5.       Kata kerja

a.       Kata kerja transitif terbahagi kepada:
·         Kata kerja yang berawalan meN… (melukis, membaca)
·         Kata kerja yang berapitan men….kan (menyanyikan, membesarkan0
·         Kata kerja yang berawalan meng…i (membanjiri, menghadiahi)
·         Kata kerja yang berawalan memper… (memperdaya, memperole)
·         Kata kerja yang berapitan memper…kan (memperhatikan, mempergunakan)
·         Kata kerja yang berapitan memper…i (memperbaharui, memperhalusi)
Semua kata kerja transitif mesti berawalan meN…kecuali makan, minum, minta, mohon.
Contoh:          buang sampah (salah)
                       membuang sampah (betul)

Kata kerja transitif yang berapitan men…kan dan men…i berbagai-bagai maknanya mesti digunakan dengan berhati-hati.
Contoh:           Hakim menjatuhkan hukuman kepada penjenayah itu. (salah)
                        Hakim menjatuhi hukuman kepada penjenayah itu. (betul)

b.       Kata kerja tak transitif terbahagi kepada:
·         Kata kerja asal seperti ada, bangun, duduk
·         Kata kerja berawalan beR… (beradu, beroda)
·         Kata kerja berapitan ber…an (berdekatan, berguguran)
·         Kata kerja yang berapitan ber…an (berpandukan, berlandaskan)
·         Kata kerja yang berawalan meN… (melompat, mendarat)
·         Kata kerja yang berawalan teR… (tertidur, terjatuh)
Kata kerja tak transitif yang berawalan beR, meN dan teR, tidak boleh digugurkan awalannya.
Contoh:           Tanya kepada Umi. (salah)
                        Bertanya kepada Umi. (betul)
                        Jangan lompat. (salah)
                        Jangan melompat . (betul)

6.        Kata hubung

a.         Kata hubung selalu tidak digunakan dengan tepat akibat tidak memahami cara penggunannya.
Contoh:           Budak itu cantik kerana sombong. (salah)
                        Budak itu cantuk tetapi sombong. (betul)
                        Lia bangun tetapi memberikan jawapan. (salah)
                        Lia bangun lalu memberikan jawapan. (betul)

b.     Kata hubung apabila selalu ditulis sebagai bila sedangkan kata bila itu merupakan kata tanya.
Contoh:           Nora termenung bila menerima berita itu. (salah)
                        Nora termenung apabila menerima berita itu. (betul)
                        Pandai-pandailah menjaga diri bila berada di negeri orang. (salah)
                        Pandai-pandailah menjaga diri apabila berada di negeri orang. (betul)

B.       Penggunaan kata yang tidak tepat

a.       Adakah digunakan untuk mendapat jawapan ya atau tidak.
          Apakah digunakan untuk mendapat jawapan mengenai nama haiwan, benda dan perbuatan.
Contoh:           Apakah benar kata-katamu itu? (salah)
                        Adakah benar kata-katamu itu? (betul)

b.        Boleh lebih tepat digunakan dalam hubungan dengan keizinan.
           Dapat lebih sesuai digunakan dalam hubungan dengan keupayaan dan kemampuan.
Contoh:           Syaviellya tidak boleh pergi ke sekolah kerana demam. (salah)
                        Syaviellya tidak dapat pergi ke sekolah kerana demam. (betul)
c.         Bukan digunakan apabila frasa nama menjadi predikat.
            Tidak digunakan apabila frasa adjektif dan frasa nama menjadi predikat.
Contoh:         Basikal ini bukan mahal. (salah)
                      Basikal ini tidak mahal. (betul)

d.        Kata pedalaman bermaksud kawasan yang jauh, manakala kata pendalaman membawa maksud usaha mendalamkan.
Contoh:         Beberapa kawasan pendalaman di Sabah sukar dihubungi. (salah)
                      Beberapa kawasan pedalaman di Sabah sukar dihubungi. (betul)
                      Pedalaman dasar sungai Kinabatangan akan dijalankan. (salah)
                      Pendalam dasar sungai Kinabatangan akan dijalankan. (betul)

C.        Kesalahan dari segi frasa

a.         Frasa nama (bentuk jamak dan hukum DM)
i.          Bentuk jamak dapat dinyatakan melalui:
1.        Pengulangan kata nama seperti guru-guru, murid-murid, pekerja-pekerja (contoh).

ii.         Jika kata bilangan yang membawa makna jamak digunakan, kata nama yang menyertai kata bilangan itu tidak perlu diulang.
2.        Pengulangan kata bilangan seperti dua biji telur, semua murid, para pendidik (contoh).

iii.        Oleh sebab kata adjektif yang diulang sudah membawa maksud jamak, maka kata nama tidak perlu diulang.
3.         Pengulangan kata adjektif seperti baik-baik, rajin-rajin, cantik-cantik (contoh).

iv.         Hukum DM ialah hukum tentang menyusun kata-kata untuk membentuk frasa nama dalam ayat.
.             D bererti unsur yang diterangkan.
              M bererti unsur yang menerangkan
Contoh:           lain-lain hal (salah)
                        hal-hal lain (betul)
                        Mus Kedai Roti (salah)
                        Kedai Roti Mus (betul)
                        goreng pisang (salah)
                        pisang goreng (betul)

b.        Frasa Adjektif
i.         Frasa adjektif ialah kata adjektif atau sekumpulan kata yang mempunyai kata adjektif sebagai kata utamanya dan dapat bertugas sebagai predikat dalam ayat.
ii.        Frasa adjektif sebagai predikat ayat boleh disertakan kata penguat seperti amat, sangat dan paling.
iii.       Kata adjektif yang berawalan teR.. boleh bertugas sebagai penerang tetapi tidak boleh bertugas sebagai predikat.
Contoh:           Bangunan itu tertinggi. (salah)
                        Bangunan itu paling tinggi. (betul)
iv.       Apabila kata adjektif berawalan teR..digunakan sebagai penerang, kata penguat tidak diperlukan.
Contoh:           Itulah gunung yang tertinggi sekali di dunia. (salah)
                        Itulah gunung yang tertinggi di dunia. (betul)
v.        Kata penguat tidak boleh diletakkan di depan atau di belakang kata adjektif sekaligus.
Contoh:           Budak itulah yang paling nakal sekali. (salah)
                        Budak itulah yang paling nakal. (betul)
vi.       Frasa adjektif mesti diikuti oleh frasa sendi apabila frasa adjektif itu diperluas.
Contoh:           Ayah tidak suka duriain. (salah)
                        Ayah tidak suka akan durian. (betul)

c.        Frasa kerja transitif
i.         Frasa kerja transitif ialah frasa kerja yang terdiri daripada kata kerja transitif serta frasa nama sebagi objek kepada kata kerja transitif.
ii.        Di antara kata kerja transitif dengan frasa nama sebagi objek itu, kata-kata lain tidak boleh disisipkan.
Contoh:           Beliau turut menyentuh tentang perkara itu. (salah)
                        Beliau turut menyentuh perkara itu. (betul)

d.       Frasa kerja tak transitif
i.        Frasa kerja tak transitif ialah kata kerja yang dapat bertugas sebagai predikat tanpa objek.
ii.       Frasa kerja tak transitif boleh juga terdiri daripada sekumpulan kata yang mempunyai kata kerja transitif sebagai kata utamanya.
iii.       Kata kerja tak transitif yang berapitan ber…kan mestibdiikuti oleh frasa nama untuk dapat membentuk frasa kerja yang bertugas sebagai predikat.
Contoh:            berlandaskan pada undang-undang (salah)
                         berlandaskan undang-undang (betul)
                         berbantalkan dengan lengan (salah)
                         berbantalkan lengan (betul)

d.       Frasa kerja pasif
          Frasa kerja pasif ialah frasa kerja yang bertugas sebagai predikat dalam ayat pasif.
i.    Frasa kerja pasif diri pertama ialah frasa yang terdiri daripada kata kerja yang tidak berawalan meN… tetapi didahului oleh kata ganti diri pertama aku, kami, kita, saya dan sebaginya.
Contoh:           diambil olehku (salah)
                        kuambil (betul)
ii.     Frasa kerja pasif diri kedua ialah frasa yang terdiri daripada kata kerja yang tidak berawalan meN… tetapi didahului oleh kata ganti diri kedua anda, awak, kamu dan sebaginya.
Contoh:           ditanya oleh anda (salah)
                        anda tanya (betul)
ii.      Frasa kerja pasif diri ketiga ialah frasa yang terdiri daripada kata kerja berawalan di.. serta diikuti oleh frasa sendi ( oleh + frasa nama ). Kata oleh pada frasa sendi itu boleh digugurkan.
Contoh:           beliau tulis (salah)
                        ditulis oleh beliau (betul)

B.        Kesalahan dari segi struktut ayat

a.         Ayat gabungan
Contoh:          Hadiah ini untuk Iman bukan Aiman. (salah)
                       Hadiah ini untuk Iman bukan untuk Aiman. (betul)

b.        Ayat pancangan
Contoh:          Rumah itu di atas bukit tidak ada penghuninya. (salah)
                       Rumah di atas bukit itu tidak ada penghuninya. (betul)

c.         Ayat tergantung
Contoh:          Kerana hal itu akan dibencangkan. (salah)
                       Hal itu akan dibincangkan. (betul)


RUMUSAN
Penggunaan tatabahasa yang tidak betul menyukarkan pelajar berkomunikasi atau menulis dengan baik. Dalam pembelajaran tatabahasa, pelajar harus mempelajari tatabahasa dengan memikirkan bahawa pembelajaran paradigma, pola, rajah-rajah tertentu sebagai tujuan pembelajaran itu sendiri, maka itulah yang dikuasai oleh pelajar. Sekiranya mereka mempelajari segala rumusan tatabahasa, pola dan paradigm-paradigma tersebut dengan maksud untuk menyampaikan pemikiran dan mesej dengan memilih kata nama, kata kerja atau kata sifat tertentu, maka pelajar akan dapat mempelajari dan menggunakan tatabahasa dengan betul.Pembelajaran bahasa perlulah mencari satu sistem tatabahasa yang dapat menjelaskan struktur bahasa supaya pelajar dapat menggunakan tatabahasa untuk menghasilkan ujaran sendiri. Selain daripada itu, pengetahuan mengenai tatabahasa biasanya menjadi asas di dalam logik. Pelajar yang dapat mengetahui tatabahasa akan dapat menyusun hujah-hujah di dalam bahasa yang rapi. Kefahaman tatabahasa juga membolehkan pelajar bertutur dengan lancer, terang dan mudah difahami. Kefahaman tatabahasa juga membolehkan pelajar dapat memahami dengan lebih jelas akan pengertian sesuatu perkataan atau ayat dengan menganalisis kedudukannya dan membolahkan pelajar menentukan sama ada sesuatu ayat itu betul atau tidak mengikut rumus tatabahasa.