PENGENALAN
Bahasa
adalah penggunaan kod yang merupakan gabungan fonem sehingga membentuk kata
dengan aturan sintaksis untuk membentuk kalimah yang mempunyai makna
tersendiri. Bahasa juga mempunyai pelbagai definisi seperti 1 satu
sistem untuk mewakili benda, tindakan, gagasan dan keadaan. 2 Satu
peralatan yang digunakan untuk menyampaikan konsep kepada pemikiran orang lain.
3 Satu kesatuan sistem bermakna. 4 Satu kod yang digunakan oleh pakar linguistik untuk
membezakan antara bentuk dan makna. 5 Satu ucapan yang menepati
tatabahasa yang telah ditetapkan dan 6 satu sistem pertuturan yang
dapat difahami oleh masyarakat linguistik.
Menurut
Kamus Dewan (1998), mentakrifkan bahasa sebagai sistem lambang-lambang bunyi
yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia.
Bahasa erat kaitannya dengan manusia, manusia menggunakan bahasa sebagai alat
komunikasi. Menurut beberapa pengkaji bahasa seperti Wilhelm Von Humboldt
seorang sarjana Jerman, mendefinisikan
bahasa sebagai sintesis bunyi, Ferdinand de Saussure seorang sarjana linguistik
Swiss pada awal abad ke- 20 menyatakan bahasa sebagai sistem isyarat, F.
Hockett memperkatakan bahasa dari sudut psikologi behaviorisme, iaitu sistem
tabiat-tabiat sangat rumit, John B. Carol juga meninjau bahasa dari sudut
linguistik yang merupakan sistem bunyi vokal berstruktur dan urutan-urutan
bunyi dan Bloch dan Trager mendefinisikan bahasa sebagai satu lambang
pertuturan yang arbituari yang digunakan anggota masyarakat untuk berkomunikasi.
HURAIAN KONSEP TATABAHASA
Tatabahasa
merupakan bidang yang menumpukan kepada pembentukan kata dan proses pembinaan
ayat sesuatu bahasa. Bahasa terdiri daripada kumpulan ayat yang tidak terbilang
jumlahnya. Ayat pula terdiri daripada rentetan perkataan yang bermakna.
Perkataan dibina oleh gabungan bunyi-bunyi dalam sesuatu bahasa yang mempunyai
makna, digabungkan menjadi suku kata dan perkataan.
Menurut Abdullah Hassan dalam
Tatabahasa Pedagogi Sekolah Menengah (2008),Tatabahasa merupakan susunan perkataan
yang menjadi ayat. Cara perkataan-perkataan dibina dan kemudian disusun dalam
ayat yang juga mempunyai makna. Cara-cara inilah dikatakan sebagai tatabahasa. Bidang tatabahasa mengkaji cara-cara perkataan
itu terbentuk dan selanjutnya bagaimana cara perkataan itu bercantum membentuk
frasa dan ayat.
Kajian tentang bidang tatabahasa
dilakukan dari dua segi, iaitu cara perkataan itu dibentuk daripada bunyi
bahasa dan cara perkataan itu disusun menjadi ayat. Contoh pembentukan kata
ialah perbincangan tentang cara perkataan terbentuk melalui penggabungan
awalan, akhiran dan apitan, manakala contoh pembentukan kata ialah perbincangan
tentang subjek dan predikat serta pola ayat. Bidang huraian pada peringkat
perkataan dikenali sebagai morfologi manakala peringkat ayat dikenali sebagai
sintaksis. Dengan perkataan lain, bidang tatabahasa terbahagi kepada dua iaitu
morfologi dan sintaksis.
Morfologi
Menurut Asmah Hj Omar (1993),
morfologi didefinisikan sebagai peninjauan linguistik yang menitikberatkan
hubungan antara morfen-morfen dan varian morfen. John T. Jensen (1995)
mentakrifkan morfologi sebagai kajian tentang struktur dalaman perkataan.
Abdullah Hassan (2005) menyatakan bahawa mofologi sebagai bidang linguistik
yang mengkaji bagaimana perkataan dibina. Kajian ini dilakukan terhadap unsur-unsur
yang membentuk perkataan, proses-proses membentuk perkataan dan bentuk-bentuk
perkataan yang dihasilkan, manakala Nik Safiah Karim et al. (2008), menjelaskan
morfologi sebagai bidang ilmu bahasa yang menjadi struktur, bentuk dan
penggolongan kata. Kamus Linguistik (1997) mendefinisikan bahawa morfologi
ialah cabang tatabahasa yang mengkaji struktur, bentuk dan golongan kata.
Kesimpulan daripada pendapat tokoh-tokoh bahasa tersebut, morfologi ialah ilmu
yang mengkaji struktur, bentuk dan golongan kata
Berikut
penjelasan mengenai ilmu morfologi iaitu:
i. Struktur kata
Struktur
kata ialah susunan bunyi ujaran atau tulisan yang menjadi unit bahasa yang
bermakna.
Berdasarkan
contoh di atas, kata pemantauan adalah bunyi ujaran
atau ejaan yang berada dalam susunan atau struktur yang betul. Manakala ejaan anmantaupe merupakan struktur
yang salah dan tidak bermakna.
ii.Bentuk kata
Bentuk
kata ialah rupa unit tatabahasa sama ada berbentuk tungal atau mengalami proses
pengimbuhan dan pemajmukan.
Berdasarkan
contoh di atas, kata main tidak
mengalami apa-apa perubahan bentuk. Ini
dinamakan sebagai bentuk tunggal. Kata bermain merupakan bentuk
kata yang telah menerima imbuhan iaitu imbuhan ber-. Oleh yang demikian, kata
yang menerima apa-apa imbuhan dinamakan sebagai bentuk terbitan. Seterusnya,
bentuk main-main
adalah bentuk gandaan iaitu kata dasar
digandakan bagi menunjukkan perubahan makna. Akhir sekali, kata main mata
adalah gabungan dua kata iaitu main dan mata yang membawa satu makna yang
baharu. Bentuk dua kata yang hadir serentak seperti main mata dinamakan sebagai
bentuk majmuk.
iii.Penggolongan kata
Penggolongan kata merupakan
penjenisan kata berasaskan fungsi tatabahasa. Terdapat empat golongan kata
iaitu kata nama, kata kerja, kata adjektif dan kata tugas.
Contoh:
Berdasarkan contoh di atas,
perkataan bulan, Iman, kedai adalah merujuk kepada nama-nama benda dan ke semua tersebut
digolongkan sebagai kata nama.
Perkataan baca, menari, tidur merupakan kata yang merujuk kepada perbuatan dan ke semua
perkataan tersebut digolongkan sebagai kata
kerja. Seterusnya kata rindu, sakit, merah adalah kata kerja merujuk kepada
sifat, oleh yang demikian kata tersebut digolongkan sebagai kata adjektif. Akhir sekali, kata tugas yang berfungsi dalam ayat seperti di rumah, akan datang dan sangat comel.
Unit-unit morfologi
Terdapat dua unit morfologi iaitu
morfen dan kata. Menurut Asmah Hj. Omar (1993), morfen ialah unit nahu yang
terkecil yang mempunyai makna dan terletak pada tingkat paling bawah dalam
skala tetingkat nahu. Morfen boleh
dibahagikan kepada dua jenis iaitu morfen bebas dan morfen terikat. Morfen
terikat pula dibahagikan kepada tiga jenis iaitu morfen terikat satuan, morfen terikat
terbahagi dan morfen terikat kompleks..
Kata
boleh dibentuk melalui tiga cara utama iaitu pengimbuhan, pemajmukan
dan penggandaan.
Sintaksi
Sintaksis
berasal daripada perkataan Yunani iaitu sun yang bermaksud “dengan” dan tattein
yang membawa erti “menempatkan bersama-sama”. Dengan demikian, sintaksis dapat
diertikan sebagai “menempatkan kata-kata secara bersama-sama untuk menjadi
kelompok kata atau ayat”. Kata suntattein kemudian menjadi istilah syntexis
dalam bahasa Belanda dan syntax dalam bahasa Inggeris. Menurut Nik Safiah
sintaksis merujuk bidang ilmu bahasa yang mengkaji bentuk, struktur dan binaan
atau konstruki ayat. Dengan lebih jelas lagi, sintaksis ialah ilmu mengkaji
ayat.
i.Binaan ayat
Secara
umumnya sebuah ayat mestilah mempunyai sekurang-kurangnya satu subjek iaitu
pelaku, dan satu predikat iaitu cerita. Nik Safiah Karim et. al (2009) dan
Abdullah Hassan (2006) menyatakan subjek ialah konstituen sama ada terdiri
daripada satu perkataan atau beberapa perkataan frasa nama atau yang berfungsi
sebagai frasa nama dan menjadi judul atau unsur yang diterangkan. Subjek
lazimnya adalah perkara yang diceritakan dan terdiri daripada manusia, benda,
tempat atau perkara. Unsur-unsur subjek boleh terdiri daripada frasa nama, kata
ganti nama, frasa kerja yang berkuasa nama dan frasa adjektif yang berkuasa
nama.
Predikat
pula menurut Nik Safiah Karim el.al (2009) adalah merujuk kepada kumpulan
perkataan yang tergolong dalam satu frasa dan menjadi unsur yang menerangkan
subjek. Oleh itu, predikat merupakan bahagian ayat yang menceritakan perkara
tentang manusia, benda , tempat atau perkara yang dinyatakan dalam subjek.
Predikat juga terdiri daripada frasa nama, frasa kerja, frasa adjektif dan
frasa sendi.
Contoh:
Bil
|
Subjek
|
Predikat
|
1
|
Iman
|
seorang doktor FN
|
2
|
Husna
|
mencuci pinggan FK
|
3
|
Rumah itu
|
sangat cantik FA
|
4
|
Hadiah itu
|
daripada ayah FS
|
ii.Pola
ayat dasar
Ayat
dasar atau ayat inti ialah ayat yang menajdi asas pembentukan semua ayat lain.
Ayat dasar terhasil melalui gabungan dua frasa. Frasa ialah urutan penempatan
jenis kata dalam ayat. Binaan frasa terdiri sekurang-kurangnya satu perkataan
yang berpotensi menjadi unit yang lebih besar.
Ayat
majmuk
Tatabahasa
terdiri daripada dua skop bidang utama iaitu morfologi yang mengkaji pelbagai
jenis perkataan seperti struktur ayat, bentuk ayat dan golongan kata. Sintaksis
pula menkaji pelbagai perkataan seperti binaan ayat, pola ayat dasar,
jenis-jenis ayat, ragam ayat dan ayat majmuk.
ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN
TATABAHASA OLEH MURID DI DALAM BILIK DARJAH.
Bahasa
merupakan medium yang penting untuk berhubung sesama manusia. Tanpa bahasa,
adalah mustahil bagi komunikasi dua hala berlaku. Bagi memastikan mesej yang
hendak disampaikan dapat difahami oleh si penerima, bahasa yang digunakan
hendaklah betul. Di Malaysia, Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan negara.
Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di kebanyakan sekolah dan institusi
pengajian tinggi, serta menjadi bahasa pentadbiran negara dan bahasa
perhubungan. Tetapi didapati para pelajar banyak menggunakan konsep tatabahasa
yang tidak sesuai atau kurang tepat.
A. Kesalahan dari segi kata
1. Kata ganti diri
a.
Kata
beliau
tidak harus digunakan untuk orang yang tidak dihormati, kanak-kanak dan haiwan.
Contoh: Aiman
dihukum. Beliau ponteng sekolah. (salah)
Aiman dihukum. Dia ponteng
sekolah. (betul)
b. Kata
dia dan ia tidak boleh digunakan untuk haiwan dan benda.
Contoh: Baju
ini mahal. Dia diimport dari Perancis. (salah)
Baju ini mahal. Baju ini diimport dari Perancis.(betul)
c. Kata kami bermaksud “ saya dan dia”. Kita bermaksud “ anda dengan kami”,
“anda dengan saya”.
Contoh: “Kami
mesti memenangi perlawanan ini,” kata Ain kepada Aina. (salah)
“Kita mesti memenangi perlawanan ini, “ kata Ain kepada Aina. (betul)
d. Kata
mereka tidak boleh digunakan untuk benda dan binatang.
Contoh: Buku-buku ini tebal. Mereka Fikry baca.
(salah)
Buku-buku ini tebal. Buku-buku ini Fikry baca. (betul)
e.
Kata
mereka tidak boleh diulang.
Contoh: Mereka-mereka yang dilanda banjir berada dalam
keadaan sihat. (salah)
Mereka yang dilanda banjir berada dalam keadaan sihat. (betul)
f. Kata ganti ia dan nya tidak boleh
digabungkan.
Contoh:
Kucing itu mati kerana ianya sakit. (salah)
Kucing itu mati kerena ia / dia
sakit. (betul)
2. Kata
bilangan
a. Kata bilangan seperti
setengah-setengah, tiap-tiap, berbagai-bagai dan kedua-dua tidak boleh
disingkatkan.
Contoh: tiap orang (salah)
tiap-tiap orang (betul)
kedua orang tua (salah)
kedua-dua orang tua (betul)
b. Kata
bilangan tentu
seperti satu dua, tiga dan seterusnya tidak boleh didekatkan dengan kata
bilangan pecahan seperti suku dan setengah untuk perhitungan.
Contoh: dua
setengah meter (salah)
dua meter setengah (betul)
3. Penjodoh
bilangan
a.
Penjodoh bilangan biasanya digunakan dengan
kata bilangan, tetapi ada kalanya penjodoh bilangan tidak perlu digunakan.
Contoh:
setiap orang murid (salah)
setiap murid (betul)
segala ekor binatang (salah)
segala binatang (betul)
b.
Penjodoh
bilangan tidak diperlukan untuk menghitung kata nama abstrak.
Contoh:
beberapa buah usul (salah)
beberapa usul (betul)
pelbagai bentuk teguran (salah)
pelbagai teguran (betul)
4. Kata sendi
a. Kata dari digunakan untuk tempat dan
waktu. Kata daripada digunakan untuk
orang.
Contoh:
Nurul datang daripada Lahad Datu. (salah)
Nurul datang dari Lahad Datu. (betul)
Fizie terima surat dari Elly. (salah0
Fizie terima surat daripada Elly. (betul)
b. Kata di
digunakan untuk tempat sahaja. Kata pada digunakan untuk masa, orang, binatang,
benda abstrak dan benda konkrit tertentu.
Contoh: Di
musim rambutan, Soleh mendapat banyak wang. (salah)
Pada musim rambutan, Soleh mendapat banyak wang. (betul)
Anne berkebun pada belakang rumah. (salah)
Anne berkebun di belakang rumah. (betul)
Buku cerita itu ada dengan Solehah. (salah)
Buku cerita itu ada pada Solehah. (betul)
5. Kata
kerja
a. Kata kerja transitif terbahagi
kepada:
·
Kata
kerja yang berawalan meN… (melukis, membaca)
·
Kata
kerja yang berapitan men….kan (menyanyikan, membesarkan0
·
Kata
kerja yang berawalan meng…i (membanjiri, menghadiahi)
·
Kata
kerja yang berawalan memper… (memperdaya, memperole)
·
Kata
kerja yang berapitan memper…kan (memperhatikan, mempergunakan)
·
Kata
kerja yang berapitan memper…i (memperbaharui, memperhalusi)
Semua kata kerja
transitif mesti berawalan meN…kecuali makan, minum, minta, mohon.
Contoh: buang
sampah (salah)
membuang
sampah (betul)
Kata kerja
transitif yang berapitan men…kan dan men…i berbagai-bagai maknanya mesti
digunakan dengan berhati-hati.
Contoh: Hakim
menjatuhkan hukuman kepada penjenayah itu. (salah)
Hakim menjatuhi hukuman kepada penjenayah itu. (betul)
b. Kata kerja tak transitif terbahagi
kepada:
·
Kata
kerja asal seperti ada, bangun, duduk
·
Kata
kerja berawalan beR… (beradu, beroda)
·
Kata
kerja berapitan ber…an (berdekatan, berguguran)
·
Kata
kerja yang berapitan ber…an (berpandukan, berlandaskan)
·
Kata
kerja yang berawalan meN… (melompat, mendarat)
·
Kata
kerja yang berawalan teR… (tertidur, terjatuh)
Kata kerja tak
transitif yang berawalan beR, meN dan teR, tidak boleh digugurkan awalannya.
Contoh: Tanya
kepada Umi. (salah)
Bertanya kepada Umi. (betul)
Jangan lompat. (salah)
Jangan melompat . (betul)
6. Kata hubung
a. Kata
hubung selalu tidak digunakan dengan tepat akibat tidak memahami cara
penggunannya.
Contoh: Budak
itu cantik kerana sombong. (salah)
Budak itu cantuk tetapi sombong. (betul)
Lia bangun tetapi memberikan jawapan. (salah)
Lia bangun lalu memberikan jawapan. (betul)
b.
Kata
hubung apabila selalu ditulis sebagai bila sedangkan kata bila itu
merupakan kata tanya.
Contoh: Nora
termenung bila menerima berita itu. (salah)
Nora termenung apabila menerima berita itu. (betul)
Pandai-pandailah menjaga diri bila berada di negeri orang. (salah)
Pandai-pandailah menjaga diri apabila berada di negeri orang. (betul)
B. Penggunaan kata yang tidak tepat
a. Adakah digunakan untuk
mendapat jawapan ya atau tidak.
Apakah
digunakan untuk mendapat jawapan mengenai nama haiwan, benda dan perbuatan.
Contoh:
Apakah benar kata-katamu itu? (salah)
Adakah benar kata-katamu itu? (betul)
b. Boleh
lebih
tepat digunakan dalam hubungan dengan keizinan.
Dapat
lebih sesuai digunakan dalam hubungan dengan keupayaan dan kemampuan.
Contoh:
Syaviellya tidak boleh pergi ke sekolah kerana demam. (salah)
Syaviellya tidak dapat pergi ke sekolah kerana demam. (betul)
c. Bukan digunakan
apabila frasa nama menjadi predikat.
Tidak digunakan apabila frasa adjektif dan frasa nama menjadi
predikat.
Contoh: Basikal
ini bukan mahal. (salah)
Basikal ini tidak mahal. (betul)
d. Kata pedalaman bermaksud kawasan yang jauh, manakala kata pendalaman membawa maksud usaha
mendalamkan.
Contoh: Beberapa
kawasan pendalaman di Sabah sukar dihubungi. (salah)
Beberapa kawasan pedalaman di Sabah sukar dihubungi. (betul)
Pedalaman dasar sungai Kinabatangan akan dijalankan. (salah)
Pendalam dasar sungai Kinabatangan akan dijalankan. (betul)
C. Kesalahan dari segi frasa
a. Frasa nama (bentuk jamak dan hukum DM)
i. Bentuk jamak dapat dinyatakan
melalui:
1.
Pengulangan kata nama seperti guru-guru,
murid-murid, pekerja-pekerja (contoh).
ii. Jika kata bilangan yang membawa makna
jamak digunakan, kata nama yang menyertai kata bilangan itu tidak perlu
diulang.
2.
Pengulangan kata bilangan seperti dua biji
telur, semua murid, para pendidik (contoh).
iii. Oleh sebab kata adjektif yang diulang sudah
membawa maksud jamak, maka kata nama tidak perlu diulang.
3.
Pengulangan kata adjektif seperti baik-baik,
rajin-rajin, cantik-cantik (contoh).
iv. Hukum DM ialah hukum tentang menyusun
kata-kata untuk membentuk frasa nama dalam ayat.
. D bererti unsur yang diterangkan.
M bererti unsur yang menerangkan
Contoh:
lain-lain hal (salah)
hal-hal lain (betul)
Mus Kedai Roti (salah)
Kedai Roti Mus (betul)
goreng pisang (salah)
pisang goreng (betul)
b. Frasa Adjektif
i. Frasa adjektif ialah kata adjektif
atau sekumpulan kata yang mempunyai kata adjektif sebagai kata utamanya dan
dapat bertugas sebagai predikat dalam ayat.
ii. Frasa adjektif sebagai predikat ayat
boleh disertakan kata penguat seperti amat, sangat dan paling.
iii. Kata adjektif yang berawalan teR.. boleh
bertugas sebagai penerang tetapi tidak boleh bertugas sebagai predikat.
Contoh: Bangunan itu tertinggi. (salah)
Bangunan itu paling tinggi. (betul)
iv. Apabila kata
adjektif berawalan teR..digunakan sebagai penerang, kata penguat tidak
diperlukan.
Contoh:
Itulah gunung yang tertinggi sekali di dunia. (salah)
Itulah gunung yang tertinggi di dunia. (betul)
v. Kata penguat
tidak boleh diletakkan di depan atau di belakang kata adjektif sekaligus.
Contoh: Budak
itulah yang paling nakal sekali. (salah)
Budak itulah yang paling nakal. (betul)
vi. Frasa
adjektif mesti diikuti oleh frasa sendi apabila frasa adjektif itu diperluas.
Contoh: Ayah
tidak suka duriain. (salah)
Ayah tidak suka akan durian. (betul)
c. Frasa
kerja transitif
i. Frasa kerja
transitif ialah frasa kerja yang terdiri daripada kata kerja transitif serta
frasa nama sebagi objek kepada kata kerja transitif.
ii. Di antara
kata kerja transitif dengan frasa nama sebagi objek itu, kata-kata lain tidak
boleh disisipkan.
Contoh:
Beliau turut menyentuh tentang perkara itu. (salah)
Beliau turut menyentuh perkara itu. (betul)
d. Frasa kerja
tak transitif
i. Frasa kerja
tak transitif ialah kata kerja yang dapat bertugas sebagai predikat tanpa
objek.
ii. Frasa kerja tak transitif boleh juga terdiri
daripada sekumpulan kata yang mempunyai kata kerja transitif sebagai kata
utamanya.
iii. Kata kerja
tak transitif yang berapitan ber…kan mestibdiikuti oleh frasa nama untuk dapat
membentuk frasa kerja yang bertugas sebagai predikat.
Contoh:
berlandaskan pada undang-undang (salah)
berlandaskan undang-undang (betul)
berbantalkan dengan lengan (salah)
berbantalkan lengan (betul)
d. Frasa kerja
pasif
Frasa kerja pasif ialah frasa kerja yang
bertugas sebagai predikat dalam ayat pasif.
i. Frasa kerja pasif diri pertama ialah frasa
yang terdiri daripada kata kerja yang tidak berawalan meN… tetapi didahului
oleh kata ganti diri pertama aku, kami, kita, saya dan sebaginya.
Contoh:
diambil olehku (salah)
kuambil (betul)
ii. Frasa kerja pasif diri kedua ialah frasa yang
terdiri daripada kata kerja yang tidak berawalan meN… tetapi didahului oleh
kata ganti diri kedua anda, awak, kamu dan sebaginya.
Contoh:
ditanya oleh anda (salah)
anda tanya (betul)
ii. Frasa kerja pasif diri ketiga ialah frasa
yang terdiri daripada kata kerja berawalan di.. serta diikuti oleh frasa sendi
( oleh + frasa nama ). Kata oleh pada frasa sendi itu boleh digugurkan.
Contoh:
beliau tulis (salah)
ditulis oleh beliau (betul)
B. Kesalahan
dari segi struktut ayat
a. Ayat
gabungan
Contoh: Hadiah
ini untuk Iman bukan Aiman. (salah)
Hadiah ini untuk Iman bukan untuk Aiman. (betul)
b. Ayat
pancangan
Contoh: Rumah
itu di atas bukit tidak ada penghuninya. (salah)
Rumah
di atas bukit itu tidak ada penghuninya. (betul)
c. Ayat
tergantung
Contoh: Kerana
hal itu akan dibencangkan. (salah)
Hal itu akan dibincangkan. (betul)
RUMUSAN
Penggunaan tatabahasa
yang tidak betul menyukarkan pelajar berkomunikasi atau menulis dengan baik.
Dalam pembelajaran tatabahasa, pelajar harus mempelajari tatabahasa dengan memikirkan
bahawa pembelajaran paradigma, pola, rajah-rajah tertentu sebagai tujuan
pembelajaran itu sendiri, maka itulah yang dikuasai oleh pelajar. Sekiranya
mereka mempelajari segala rumusan tatabahasa, pola dan paradigm-paradigma
tersebut dengan maksud untuk menyampaikan pemikiran dan mesej dengan memilih
kata nama, kata kerja atau kata sifat tertentu, maka pelajar akan dapat
mempelajari dan menggunakan tatabahasa dengan betul.Pembelajaran bahasa
perlulah mencari satu sistem tatabahasa yang dapat menjelaskan struktur bahasa
supaya pelajar dapat menggunakan tatabahasa untuk menghasilkan ujaran sendiri. Selain daripada itu, pengetahuan
mengenai tatabahasa biasanya menjadi asas di dalam logik. Pelajar yang dapat
mengetahui tatabahasa akan dapat menyusun hujah-hujah di dalam bahasa yang
rapi. Kefahaman tatabahasa juga membolehkan pelajar bertutur dengan lancer,
terang dan mudah difahami. Kefahaman tatabahasa juga membolehkan pelajar dapat
memahami dengan lebih jelas akan pengertian sesuatu perkataan atau ayat dengan
menganalisis kedudukannya dan membolahkan pelajar menentukan sama ada sesuatu
ayat itu betul atau tidak mengikut rumus tatabahasa.
bla bca blog ni rsa cam nak jaD cigu pulak...
BalasPadammohon izin ambil maklumat ni ya... nice... tq
BalasPadamTerima kasih kepada yang sudi singgah di blog saya...
BalasPadamMohon izin ambil maklumat yang diatas ye.....
BalasPadamminta izin nak ambil maklumatnya ya. minta halalkan. terima kasih banyak2
BalasPadammohon meminta izin untuk mengambil maklumat ya. terima kasih banyak banyak.
BalasPadam