REFLEKSI
PENGAJARAN MAKRO
Omardin Ashaari (1997) mendefinisikan
set induksi adalah proses terawal dalam sesuatu pengajaran yang dirancang
dengan sengaja untuk tujuan-tujuan tertentu. Ea Ah Meng (1987) menyatakan set
induksi ialah kemahiran yang berkaitan dengan cara untuk menyediakan pelajar
anda bagi mengikuti sesi pengajaran iaitu orentasi prapengajaran.
Mok Song Sang pula mentakrifkan set
induksi merupakan bahagian permulaan dalam sesuatu proses pengajaran dan
pembelajaran di mana tujuan utama mengadakannya ialah untuk membina aliran
fikiran serta menimbulkan minat pelajar-pelajar supaya mereka dapat memusatkan
perhatian terhadap isi pelajaran yang hendak disampaikan.
Berdasarkan kepada ketiga-tiga
definisi di atas, dapatlah disimpulkan bahawa set induksi ialah satu cara
memulakan pengajaran di mana kemahiran memulakan pengajaran sangat penting
kerana di sini guru menyampaikan ideanya kepada pelajar dan menanamkan ke dalam
fikiran pelajar-pelajar mengenai bahan-bahan pengajaran yang hendak
disampaikan. Sementara itu, guru juga perlu menimbulkan minat dan menggerakkan
para pelajar supaya mereka sedia belajar dan memikirkan pengetahuan serta
kemahiran yang dipersembahkan oleh guru mereka.
You Tube :
Makro Pengajaran Bahasa Malaysia Tahun 1
Set
Induksi 15 minit
|
KELAS
|
1 Bistari
|
BILANGAN
MURID
|
30 Orang
|
TEMA
|
Keluarga
|
TAJUK
|
Kereta Bistari
|
NAMA
GURU
|
Cikgu Norhayati Binti Khushimohud
|
NAMA
SEKOLAH
|
SK. Pekan, Kapit, Sarawak
|
Tayangan dalam you tube, makro
pengajaran bahasa Malaysia Tahun 1 oleh Cikgu Norhayati dalam set induksinya
menunjukkan prinsip bermakna iaitu berkaitan dari segi minat, pengalaman,
kebolehan dan umur. Kereta kecil berwarna merah yang ditunjukkan oleh Cikgu
Norhayati sememangnya memperlihatkan bukti pelajar-pelajar Tahun 1 sangat
berminat terutamanya disebabkan benda maujud seperti alat permainan dijadikan
bahan set induksi. Solan-soalan yang dikemukakan oleh Cikgu Norhayati mengenai
kereta kecil tersebut berlaku dalam kehidupan seharian pelajar-pelajar. Contoh
soalan Cikgu Norhayati ialah:
1. Apakah warna kereta ini?
2. Siapakah yang selalu memandu kereta
kamu?
3. Apakah perasaan kamu apabila
menaiki kereta?
4. Apakah jenis kereta ayah kamu?
Soalan-soalan ini juga berkaitan
dengan pengalaman, kebolehan dan umur pelajar-pelajar. Sesi soal jawab yang
dilakukan oleh Cikgu Norhayati menyeronokan dan menimbulkan rasa ingin tahu
pelajar-pelajar.
Tajuk pelajaran bahasa Malaysia yang
diajar oleh Cikgu Norhayati iaitu “Kereta Kecil” sangat berkaitan dengan dengan
set induksi benda maujud kereta kecil warna merah. Isi dan objektif pelajaran
juga mempunyai perkaitan dengan set induksi.
Dalam mewujudkan motivasi dan
memastikan pelajar-pelajar bersedia untuk belajar, Cikgu Norhayati menyebarkan
soalan secara kelas, kumpulan dan individu bagi membuktikan pelajar-pelajar
telah bersedia untuk meneruskan pelajaran dengan senang dan mudah.
Sebelum menyanyi lagu
kereta merah, Cikgu Norhayati mengukuhkan kemahiran membaca pelajar-pelajar
dengan aktiviti eja, sebut dan baca secara kelas. Aktiviti menyanyi dan
melakukan sedikit pergerakan sangat-sangat menarik minat dan memotivasikan
pelajar-pelajar untuk menyediakan mereka ke arah
langkah perkembangan pelajaran dan merangsang pelajar-pelajar terhadap isi
pelajaran keseluruhan.
Set induksi yang kreatif dan menarik
seperti yang dilakukan oleh Cikgu
Norhayati akan menunjukkan kesan-kesan positif dalam pembelajaran mereka.
Pelajar-pelajar akan bermotivasi tinggi dan mereka akan bersemangat untuk
belajar dengan lebih tekun lagi. Di samping itu, perhatian pelajar-pelajar terhadap pelajaran akan lebih baik dan ia
akan memudahkan pembentukan konsep. Pelajar-pelajar akan berusaha ke arah
jangkaan prestasi yang ditetapkan dan diumumkan oleh guru. Pembelajaran akan
lebih bermakna dan menyeronokkan kerana perkaitan dibuat antara pelajaran baru
dengan pengetahuan sedia ada pelajar-pelajar dan naluri ingin tahu
pelajar-pelajar akan dapat dipenuhi. Set induksi yang menarik juga akan mencorakkan
interaksi dua hala, guru dan pelajar akan sentiasa berubah-ubah. Ini akan
mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang lebih menggalakkan.
Secara tuntasnya, guru mesti melakukan
pelbagai aktiviti dalam kemahiran set induksi dengan tujuan untuk menarik minat
pelajar, memotivasikan pelajar dan merangsang pelajar untuk melibatkan diri
secara aktif sehingga ke akhir pengajaran. Set induksi ini juga boleh dilakukan
dengan menggunakan teknik menyoal yang betul, membuat beberapa kejutan,
menunjukkan gambar, memperdengarkan bunyi dan sebagainya. Sekiranya set induksi
dilakukan dengan jayanya, saya pasti guru akan dapat mencapai objektif
pengajaran dan pelajar-pelajar dapat menguasai kemahiran pembelajaran
sepenuhnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Leave a comment if you want