RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENGAJARAN
MAKRO
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Mata pelajaran :
Bahasa Malaysia
Kelas : 1 Intelek
Masa :
8.15 – 8.45
Topik : Perkataan (suku kata KV + KVKK)
Tema : Benda maujud
Bidang pembelajaran :
Membaca dan menulis
Objektif
pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran
murid-murid dapat:
1. Mengeja dan membaca perkataan
KV+KVKK dengan
sebutan yang betul.
2. Membina dan menulis perkataan daripada suku kata
KV+KVKK dengan betul.
Hasil
pembelajaran : Murid-murid berupaya memahami dan menyatakan
fungsi dan membaca perkataan KV+KVKK dengan
sebutan yang betul.
Pengetahuan sedia
ada : Murid-murid boleh
mengeja, menyebut, membunyikan
dan membaca perkataan yang mengandungi suku kata
KVKK.
KBKK
: Pembelajaran kontekstual
Nilai murni : Menghargai
Bahan media : (a)
Rujukan : Modul guru literasi
(b) Alat : Benda maujud
(c) Bahan : Kad gambar, kad perkataan , kad ayat
Lembaran kerja
Pendekatan
pengajaran : Berpusatkan murid
Perkembangan
|
Kandungan/
Konsep
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Fasa
1
Permulaan
Set
Induksi
(
3 minit )
|
Dengar
Faham
Sebut
|
1.
Guru membunyikan suku kata yang mengandungi KVKK.
Contoh:
cing, lang, sing, rung
2.
Guru meminta murid menamakan dan meneka perkataan (benda) yang mempunyai
bunyi akhir suku kata KVKK.
Contoh:
lang, sing, cing
3.
Guru memperkenalkan tajuk (kemahiran) iaitu perkataan dan objek yang
mengandungi suku kata KV+KVKK.
|
Benda
maujud
Lalang
Terung
Sarung
Gasing
|
Fasa
2
Perkembangan
(
5 minit )
|
Teliti
Sebut
Faham
|
1.
Murid menyebut benda maujud yang ditunjukkan secara kelas, kumpulan dan
individu.
2.
Guru menunjukkan gambar dan murid menamakan gambar.
3.
Bersoaljawab berdasarkan gambar.
|
Benda
maujud
Kad
gambar
|
Fasa
3
Penerangan
(
7 minit )
|
Sebu
Eja
Baca
|
1.
Murid menunjukkan gambar yang disebut oleh guru di hadapan kelas.
2.
Murid lain mengeja dan menyebut gambar.
3. Murid diminta memadankan gambar dengan
perkataan.
4.
Murid memadankan gambar, mengeja dan membunyikan perkataan secara kelas dan
individu.
|
Kad
gambar
Kad
perkataan
|
Fasa
4
(
5 minit )
|
Eja
Baca
|
1.
Guru menunjukkan kad ayat dan membimbing murid membaca secara kelas, kumpulan
dan individu.
2.
Guru membimbing murid membina ayat.
3.
Murid menyusun kad perkataan menjadi ayat yang betul.
|
Kad
ayat
|
Fasa
5
Pentaksiran/
penilaian
(
7 minit )
|
Tulis
|
1.
Guru mengedarkan lembaran kerja.
·
Murid LINUS melengkapkan huruf
dengan berpandukan gambar.
·
Murid PERDANA memadankan gambar
dengan perkataan.
|
Lembaran
Kerja
|
Fasa
6
Penutup
(
3 minit )
|
1.
Guru membuat rumusan dengan bersoal jawab mengenai tajuk.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Leave a comment if you want